Mis takistab inimestel enda rahaasju korras hoidmast?

Autor: Kadri Mäsak, MyFinancier tegevjuht

Juuni alguses viisime läbi küsitluse, kus tundsime huvi selle vastu mis frustreerib inimesi kõige rohkem enda rahaasjade haldamise juures. Soovisime vastajaid mitte eksitada enda vastuse variantidega ja seetõttu neid ootas ees tühi vastuse lahter. Meid huvitas vastaja esimene mõte peale küsimuse kuulmist. Ja nii said vastajad sõnastada endale frustreerivaima probleemi ise ja täpselt nii nagu see pähe neil see hetk tuli. Ja rohkemal kui 90% vastajatest meenus mingi takistav faktor enda rahaasjade haldamisel. Vaid mõned vastajad kirjutasid meile, et ei olegi midagi muret tekitavat.

Vastustest selgus, et muret valmistab siiani inimestele enim järgmised viis teemat:

  1. Rahaasjade haldamisele kulub liiga palju aega;
  2. Raske on olla järjepidev;
  3. Keeruline või lihtsalt tüütu on andmete õigele kujule saamine (sh andmete sisestamine, tšekkide otsimine, Excelis toimetamine, jms);
  4. Peresisesed erinevad arusaamad rahaasjadega majandamisest ning pere rahaasjade haldamisest ja juhtimisest;
  5. Puudulikud teadmised ja oskused rahaasjade juhtimisest ja haldamisest.

Kõige sagedamini vastati (27% protsendil vastanutest), et enim muret tekitab andmete koondamine, sisestamine, kogumine ja õigele kujule ühtsesse kohta saamine. Üks vastaja näiteks sõnastas seda nii: “mitme päeva kulude sisestamine on nii piinarikas, et kaob mitmeks kuuks tahtmine ära”.

17% vastanutest nimetas frustreerivaimaks asjaks oma rahaasjade haldamisel selle protsessi ajakulu. Sõna „ajakulu“ oligi vast üks korduvamaid sõnu kõigis vastuste ja see ehk oli isegi ootuspärane. Tihti toodi ka välja, et on raske leida enda rahaasjade haldamiseks aega töö- ja pereelu kõrvalt.

Kui järjepidevuse puudumist oleks eeldanud ehk kolmandaks peamiseks probleemiks miks inimesed oma rahaasju ei halda või miks see protsess neile peavalu teeb, siis reaalsuses oli kolmandaks peamiseks frustreerivaimaks faktoriks hoopis peresisesed erinevad arusaamad rahaasjade majandamise ning haldamise/juhtimisega seonduvalt. Näiteks kui üks pereliige soovib rahatargalt rahaasju juhtida, siis teine seda ei soovi ja nii ei ole võimalik ka tervikpilti pere rahaasjadest ette saada.

Kindlasti aga käis läbi vastustest ka järjepidevuse hoidmine ning ka teadmise ja oskuste puudulikkus, näiteks „kui detailseks peaks analüüsiga minema?“. Vaid väga vähesed vastanutest ütlesid, et tegelikult eraisiku rahaasjade juures midagi segaseks jäävat ja muret tekitavat polegi.

Uuringu tulemused näitavad selgesti, et kahjuks liiga vähesed eestlased on teadlikud, et tänapäeval ei pea enda rahaasjade haldamiseks tšekke korjama või kuhugi äppi või Excelisse neid ükshaaval sisse toksima ning kulutama selleks metsikult aega, sest olgem ausad, ega enamik inimesi ei analüüsi selle sisestuse juures midagi.

Isegi kui andmed on Excelisse sisse saadud, siis nende andmete õigele kujule saamine on samuti aeganõudev ja andmetöötluse oskuseid vajav tegevus. Aga hea uudis on, et tänasel päeval ei ole kõik see üldse vajalik, on palju lihtsamaid ja paremaid ja isegi turvalisemaid viise oma rahaasjade haldamiseks.

Reaalsuses on see kõik välditav, kui selleks on valitud endale õige abimees, kes kasutaja loal toob erinevatest pankadest kokku selle inimese või tema pere kõik tulude ja kulude andmed, grupeerib need ära ja kuvab juba kasutajale koondülevaadet tema tulude ja kulude analüüsist. Üksnes sularaha tehingu andmeid ei ole ühelgi abimehel võimalik automaatselt kasutajale kuvada.

Kui nüüd tekib küsimus, kas sellised abimehed, kes kogu selle tüütu töö kasutajate eest ära teevad, on ikka turvaline valik, siis vastus teile: jah, isegi ehk turvalisem valik kui äpid mis selleks õigusi ei oma või Excelid, mis on salvestatud kuhugi turvamata interneti võrku. Täna on Euroopa Komisjon kehtestatud ühtse reglementatsiooni kes, miks, millise järelevalve alusel ja milleks võib sertifikaadi olemasolul kasutaja loal andmeid pankadest kätte saada API liidestuse abil ehk uuendada kasutaja jaoks tema tulu-kulu analüüsi automaatselt.

Juba 24. augustil kell 11:00 võõrustame ülipõnevat VESTLUSRINGI, kus oma valdkonna tõelised tegijad arutlevad eraisiku rahaasjade haldamise uute võimaluste üle ning samuti räägivad nende võimalikest mõjudest inimeste igapäevaelule, keskkonnale ja üldisele rahatarkusele.

Registreeri end siin: https://bit.ly/3m2RQZl

Meile tuleb külla rahandusministeeriumi rahatarkuse koordinaator ja finantsvaba investor Liisi Kirch, pikaajaline kohtutäitur Risto Sepp, Naisinvestorite klubi asutaja, eestvedaja, investor ja rahatarkuse edendaja Kristi Saare ning Credit24 Eesti regiooni juht Ivo Popp. Vestlust juhib tehnoloogiapõhise tarneahela rahastamise platvormi SupplierPlus COO Uve Poom.

Kõigi veebiüritusel osavõtjate vahel LOOSIME välja 1000 euro väärtuses auhindu.

Lisaks saabub pärast ürituse toimumist neile, kes on nii üritusele registreerunud kui liitunud MyFinancier rahatarkuse kuukirjalistiga postkasti SOODUSKOODI, mis lubab meie põhipaketiga liituda terveks aastaks 20% soodsamalt

Rahaasjade haldamine pole kunagi nii lihtne olnud 😊

Veebilehe kasutamist jätkates nõustud küpsiste kasutamisega.