SÄÄSTUNIPID

Autor: Kadri Mäsak, MyFinancier tegevjuht

Säästmine on teadlik kokkuhoidmine. Näiteks võime säästa olulise summa raha, kui käitume teadlikult ja süsteemselt mingite tehtud valikute järgi, mille tulemusena on meie kulud väiksemad meie tuludest või isegi senistest kuludest.

Tihti peetakse säästmiseks ekslikult ka lihtsalt raha ülejäämist, mistõttu oleks korrektne siinkohal toonitada, et säästmine on sihikindel tegutsemine, aga raha ülejäämine võib olla ka üksnes juhuslikult tekkinud olukord. Juhuslikkuses ei ole kindlustunnet, süsteemne säästmine aga loob aluse majandusliku turvatunde tekkimiseks, milleni aitab jõuda järjekindel säästlik eluviis.

Kuidas säästa raha?

Järgnevalt jagame enda poolt katsetatud ja kokku kogutud säästmist soodustavaid harjumusi ja nippe:

  1. NR 1 reegel säästmiseks: tee endale EELARVE. Kuidas head eelarvet koostada saad lugeda juba täpsemalt siit ja minutitega saad oma eelarve koostada MyFinancier abiga siin.
  2. Eelarvet koostades sea endale eesmärgiks hoida kokku veidi igast kulugrupist (esialgseks sihiks võiks olla kuni 10%). Samas analüüsi kas see on ikka saavutatav ja ega see ei ole liigselt elu piirav, ebareaalsed piirid pigem soodustavad eelarve järgimisest loobumist;
  3. Jälgi eelarve täitmist regulaarselt! Soovituslikult vähemalt 2 korda kuus, sest poole kuu pealt saab veel korrektuure teha;
  4. Tee endale säästukonto! Kanna kuu algusest säästudeks suunatav osa oma sissetulekust püsikorraldusega säästukontole ja kanna kulukontole tagasi üksnes äärmisel vajadusel. Seejuures pea meeles, et tulu/kulu analüüsis Sinu enda kontode vahelised kanded ei ole sulle ei tulud ega kulud ja need tuleks tulu/kulu analüüsist eemaldada, et näeksid kust sinu raha tegelikult tuleb ja kuhu sinu raha tegelikult läheb;
  5. Vaata üle oma tarbimisharjumused ning analüüsi, milliseid neist annab välja vahetada majanduslikult soodsamate alternatiividega (kolimine töökohale lähemale samaväärsete kuludega pinnale ning autost loobumine), mille abil annab kogukulusid vähendada, aga samas mis ei röövi Sinu elurõõmu;
  6. Enne suuremate kulude tegemist tee korralik eeltöö (parima hinna ja kvaliteedi analüüs, teiste kasutajate tagasisideme lugemine, transpordikulude analüüs, tervikkulude analüüsi teostamine). Kogu informatsiooni (Google aitab), võrdle hindu, hoolduskulusid ja toote omadusi ja alles seejärel soorita ost;
  7. Räägi oma tuttavatega ning sugulastega ja palu tähtpäevadeks kinkida või külakostina tuua ainult asju, mida sa tõeliselt vajad (mitte lihtsalt tahad);
  8. Joo vett! Seda nii kodus kui väljas söömas käies. Mahlad, siirupid ja karastusjoogid on oluliselt kallimad kui vesi ja suhkrut liigselt täis;
  9. Söö hommikust! Tervislik hommikusöök annab Sulle palju head energiat, millest jagub poole päevani, see aitab vältida kalleid suuri lõunasöögi kulutusi. Hommikupudru hind on oluliselt soodsam kui poole suuremal prael. Lisaks on see tervislik;
  10. Väljas süües keskendu pigem söögile, üldiselt on joogid restoranides/söögikohtades väga kallid ja üldjuhul on valikus enamuses samad tooted, mida saad toidupoest ostes oluliselt soodsamalt.
  11. Avasta enda jaoks Facebook marketplace – osta, vaheta ning müü vajalikku, hea otsingumootor ja kohe on näha kust ja kellelt järelturult toote tellid, annab aimu ka ostetava asja eelmise kodu kohta;
  12. Vaata üle oma püsikorralduste ja krediitkaardiga seotud teenuste nimekiri ning tühista mitte vajalikud;
  13. Vaata üle oma kehtivad teenuspaketid (telefon, elekter, gaas, telekanalid, jne), võrdle ja vajadusel uuenda valikuid, valides soodsaima. Kasuta näiteks sellist abimeest nagu vordle.ee;
  14. Tarbi tooteid ja teenuseid, mis ei too endaga kaasa paratamatuid suuri lisakulusid. Enne toote ostmist mõtle läbi ka hoolduskulude maht ja vajalik sagedus – näiteks kaasneb valge talvemantliga oluliselt suuremad keemilise puhastuse kulud, sest iga plekike paistab kohe silma, samuti on teatud materjalid oluliselt keerulisemalt hooldatavad või osade toodete varuosad väga kallid või siis Eestis mitte müüdavad ja välismaalt nende tellimisega kaasnevad olulised transpordikulud;
  15. Ära mine kunagi poodi või telli e-poest toitu tühja kõhuga! Täis kõhuga annab teha oluliselt läbimõeldumaid otsuseid, lähtudes tegelikest vajadustest, mitte hetke tühjast kõhust ja soovidest;
  16. Toitu e-poest tellides koosta endale nn ostunimekiri – enamikes e-poodides on võimalik salvestada põhitoodete ostukorv või nn enda toodete nimekiri ning kasuta seejärel otsimootoreid vaid juhtudeks kui soovid valida ka tooteid, mida lisaks sel korral erandina vaja. Enne ostu sooritamist vaata ostukorv üle ja veendu, et ega sinna ei ole sattunud midagi ebavajalikku – veel annab kulusid kärpida;
  17. Toidu ostmisel toidupoodidest eelista kauplusi, mis ei asu kaubanduskeskustes või vähemalt säti oma teekond toidupoodi kaubanduskeskuses selliselt, et sa ei mööduks enne ja pärast mitmekümnest Sinu lemmik riide- või raamatupoest, mis kõik meelitavad midagi ilusat endale veel lubama;
  18. Külasta raamatukogu või vaheta/laena raamatuid sõpradelt. Lugemine on üks odavamaid hobisid sellisel juhul. Lisaks leiad paljudes raamatukogudes ka ruumi ja koha, mida kasutada mõnusa vaikse nn töönurgana, mille eest ei pea välja käima lisaraha;
  19. Väldi stressimaandusoste ehk ära torma stressi maandama kaubanduskeskusesse või e-poodi, et saaksid endale midagi lubada. Sa oled tõesti väärt oma hetke, aga äkki on võimalik see preemia asendada millegagi, millel pole hinnasilti küljes? Näiteks perega ühine kvaliteetaja veetmine aias või matkarajal või hetk mediteerimiseks või küünlavalgel mõnus tunnike vannis liguneda?
  20. Vaheta võimalusel kallid meelelahutused tasuta ajaveetmiste vastu. Näiteks matkamine, ühine jalutuskäik perega, väike piknik kelgumäe veerul või rannaliival, sõpradega ühine kelgutamine (jah, seda võib teha ka täiskasvanuna), oma hea ja vana lemmikraamatu uuesti lugemine, hea sarja või filmi vaatamine (näiteks uuri Jupiteri valikuid), kokkamine, õmblemine, kudumine, joonistamine, lauamängude mängimine, jms;
  21. Rakenda 10-sekundi reeglit – enne igat ostu võta endale vähemalt 10 sekundit järgi mõtlemiseks „kas ma ikka vajan seda?“;
  22. Vaata oma garderoobis ringi, sorteeri välja oma baasriideesemed ja -jalanõud (nende puhul on soodsam eelistada kvaliteetsemaid ja väiksemate hoolduskuludega tooteid) ja kombineeri neid igapäevaselt omavahel (üksnes ehk väikeste lisadega) ja mõtle mida ülejäänust üldse vajad. Nii saad müüa oma garderoobist ebavajaliku ja vähendad igakuiste uute riidekulude oste ning liigseid riidekuhjasid garderoobis, mida sa reaalselt ei vajagi ja mille seast on raske endale üldse midagi selga leida. Uuri ka minimalistliku riietamisstiili kohta internetist;
  23. Autoreisideks paki kaasa toidupoolist, eriti aitab see ootamatuid kulutusi vältida pikematel autosõitudel lastega peredel. Porgandikangid või kaasapakitud võileivad on oluliselt soodsamad ja tervislikumad kui bensiinijaamast haaratud snäkid;
  24. Tee ise võimalikult palju asju, välja arvatud juhul kui suudad sama aja pöörata rohkem nauditaval viisil lisatulu teenimisse ja sama asja või teenuse odavamalt sisse osta;
  25. Kingi oma aega, kui sul seda vähegi üle on, sinu lapsevanemast sõber oskab kindlasti väärtustada tasuta lapsehoidmist või koeraomanikust sugulane võimalust, et keegi teine viib vahelduseks pühapäeva hommikul varavalges tema koera jalutama;
  26. Töötajana uuri välja milliseid hüvesid su tööandja Sulle veel pakub, suuremates asutustes võib see pakett päris muljetavaldav olla – alates spordi- ja hambaarsti kulude katmisest, kuni söögikohtade soodustusteni ja koolituskulude katmiseni. Võta see hetk ja suhtle personaliosakonnaga;
  27. Sea endale eesmärgid (SMART-kriteeriumi alusel), miks sa soovid säästa või mille jaoks soovid säästa! Nii on oluliselt lihtsam säästmisplaanidest kinni pidada;
  28. Uuri minimalistliku elustiili võlude kohta, näiteks kuula siit Rahandusministeeriumi rahatarkusespetsialisti Liisi Kirchi näiteid minimalistlikust elustiilist.

Kuidas edasi?

Nüüd on õige aeg valida välja eeltoodust endale sobilikud punktid ja minna ning reaalses elus neid rakendada. Aga kõige selle juures soovitan säilitada rikkuse mentaliteeti ehk suhtumist “mida kõike ma olen võimeline saavutama?”. Soovitan ka olla uhke enda üle ja nautida teadlikke ja tarku valikuid enda rahaasjade juhtimisel. Tunne piire ka säästmisega ja jäta oma ellu alles need olulised asjad, mida sa saad endale võimaldada ja mida just Sina vajad (mitte lihtsalt tahad 😉), et olla õnnelik. Aga eemalda enda elust ebavajalik, säästa seeläbi enda raha, närve ja aega.

Kui soovid säästmise ja raha kasvatamise kohta veel lugeda, siis Finantsinspektsiooni tarbijaveebi minuraha.ee lehelt leiad veel väärtuslikku informatsiooni. Kui aga soovid nüüd minna oma rahaasju üle vaatama, siis selles aitab Sind alati MyFinancier väga hea meelega.

      SÄÄSTUNIPID

      Veebilehe kasutamist jätkates nõustud küpsiste kasutamisega.